Atenție: Anul acesta, începând cu luna mai, vă invităm să fiți alături de noi pentru o nouă inițiativă „Europa, casa noastră”.Mulțumim tuturor celor care ne-au susținut și au participat la ediția precedentă!

Ecologizare versus „aruncat hârtii pe jos”

De la colegii de prestigiu până la mici şcoli din medul rural, foarte adesea elevii ne-au povestit cu mândrie că au participat la acţiuni de ecologizare, curăţând nu doar curtea şi împrejurul instituţiei de învăţământ, ci chiar parcuri, păduri sau anumite cartiere. Nu o dată s-a întâmplat ca unii copii să nu poată defini voluntariatul, deşi au descris astfel de acţiuni la care au participat. Pentru cei mai mulţi a fost vorba de activităţi care le-au plăcut şi pe care ar vrea să le mai repete. Din păcate, reversul medaliei este acela că, poate în mai mare măsură decât participă la curăţarea de deşeuri, elevii recunosc că aruncă hârtii şi gunoaie pe jos. De fiecare dată când întrebi o clasă despre astfel de ‘rele obiceiuri’, mai întâi se lasă tăcerea. Dacă insişti, mai întâi un curajos de prin ultimele bănci ridică mâna, aducând explicaţii precum: „nu am găsit coş de gunoi” sau „dar am participat şi la curăţenie”. Treptat, şi alţi copii admit că aruncatul gunoaielor la întâmplare este mai degrabă un obicei curent, decât un fapt excepţional. Prin urmare, n-ar trebui să fie de mirare de ce acţiunile de ecologizare rămân sub spectrul unor personaje din literatura română precum Meşterul Manole, care muncea zadarnic, sau ţăranul din povestea lui Creangă, care voia să urce nucile în pod cu furca.